hits

Mayday Mayday

Det er ikke flyet som styrter. Det er statusen til pilotene som havarerer.

 

Mens barna i gaten drømte om å bli politi og brannmenn, drømte de mest ambiøse om en pilotkarriere. Slik er det ikke lenger. Statusen til piloter har sunket i takt med fallende billettpriser.

SAS krever lønnskutt for sine flygere og vil gjerne slippe unna pensjonsforpliktelser som ble tegnet den gang folk kledde seg i findressen før de skulle fly. Den gang da reisende feiret flyturen med å møte opp i avgangshallen minst to timer før avreise. Norwegian vil også slippe unna kostbare piloter og bruker gjerne både polakker og spanjoler for å holde lønningene nede, mens Ryanair-sjefen mener andrepiloten er så overflødig at jobben like godt kan gjøres av en flyvert - mellom kaffeserveringene.

Ryanair-sjefen mener andrepiloten er så overflødig at jobben like godt kan gjøres av en flyvert - mellom kaffeserveringene

Før lavprisen snudde opp ned på - eller rettere sagt filleristet - flybransjen, var det noe mektig og nesten adelig over pilotene. Høy status, alltid anført av minst to flotte vertinner på stiletter på vei til og fra flymaskinen, glisende bak ditto pilotbriller. En karriere med luksushoteller og storbyopplevelser. Men den glorifiserte symbolismen de utstrålte er lagt i grus, og statusen er redusert til noe som minner om allminnelige sjåfører med høyt arbeidspress og stramme rutetider. Arbeidsbyrden er så stor at enkelte piloter dupper av ved spakene, og moderne barn drømmer ikke om å bli flyger. Om de unge først drømmer er det sikkert om flytårn og ikke cocpiter. Det er i tårnene de høye inntektene og behagelige arbeidsdagene venter. Kanskje ikke så mye status, men mektige og lønnsvinnende, må vite.

Piloter har som yrkesgruppe hatt det kanskje største omdømmeskrellet av alle de ti siste årene. Vi reisende lar finstasen henge i skapet, og vi møter definitivt ikke opp på flyplassen flere timer i forveien. Ikke bare er statusen borte. De høye lønningene er også historie, og vi lar oss ikke imponere like mye over stramme uniformer og skulderstriper i gull.

Pilotene kan - med rette - hevde at alt var bedre før.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar