hits

mars 2012

Svertekampanjer

Norwegian-sjef Bjørn Kjos beskylder SAS for å stå bak en svertekampanje. I 1999 ble begrepet svertekampanje benyttet fem ganger av norske medier. Siden har det gått inflasjon i begrepet.

SAS stiller spørsmål ved finansieringen til Norwegian som har gått skyhøyt ut med ikke mindre enn 222 nye flybestillinger. Det krever kapital. Mye kapital. At en konkurrent som SAS interesserer seg for hvordan verdens største flybestilling skal finansieres, bør ikke overraske noen og minst av alt Bjørn Kjos. Når Kjos besvarer et angrep fra SAS med uttrykket svertekampanje prøver han – rent mediestrategisk og taktisk – å skape et etterlatt inntrykk av at Norwegian er i ferd med å bli offer for uetisk adferd. Det er naturligvis ikke riktig.

I 2001 ble jeg beskyldt for å stå bak en svertekampanje mot industrigiganten Kværner. Vi spredte riktig og negativ informasjon om en gigantisk næringslivskonstruksjon som knaket i sammenføyningene. Idet konsernsjef Kjell Almskog kommuniserte at virksomheten var utsatt for noe så usselt som en svertekampanje, endret han også samtidig fokus – bort fra sitt eget makkverk - og sendte blodtørste journalister i en annen retning.

Svertekampanje er et ord som er blitt en del av samfunnsdebatten. I perioden 1978-1998 ble begrepet benyttet 41 ganger i løpet av denne 20 års perioden. Siden 1999 – altså de siste 13 årene – er svertekampanje benyttet 6923 ganger av norske medier, ifølge mediesporingssystemet Retriever/A-Tekst. Det reelle tallet siden 1999 er mye høyere, fordi Finansavisen og Hegnar.no ikke er en del av kildematerialet.

Svertekampanjer – eller drittpakker som noen kaller det - er blitt en vesentlig del av medievirkeligheten, akkurat som ”Kiss and Tell” i Storbritannia. Deltar man i den offentlige debatten må man også regne med at motparter og andre prøver å finne informasjon som kan svekke eller skade det du påstår og kommuniserer. Min konklusjon etter å ha gjennomgått begrepsbruken siden 1978 er at de som prøver å søke beskyttelse bak begrepet ”svertekampanje” har en dårlig sak. Og – med å sette merkelappen svertekampanje på avsender tar man mannen eller kvinnen og ikke ballen.