hits

april 2011

Herlige, frekke SAS

Vi har mye å takke Norwegian og Bjørn Kjos for. SAS hadde ikke fremstått så behagelig trimmet uten Norwegian. SAS har ikke bare lært effektivitet, men også tatt i bruk frekkhetens nådegave og plager for tiden Norwegian med enda lavere priser.

SAS har gjennom svært mange år blitt assosiert med fagforeningskonflikter, høye priser og liten evne til omstilling. I dette universet har Norwegian sust inn med all sin jetkraft og forsynt seg rikelig og tatt en sterk posisjon, selvfølgelig godt hjulpet av at tidligere statsråd Victor Norman torpederte SAS sitt attraktive poengsystem på innenlandsruter. Dermed ble lave priser alene en vinner, formidlet av energiske Bjørn Kjos - alltid med det sjarmerende smilet.

Formidlet av energiske Bjørn Kjos - alltid med det sjarmerende smilet

Det tilsynelatende så dovne flyselskapet SAS har den senere tid demonstrert at det er masse kraft og pågangsmot i virksomheten. SAS virker  mer harmonisert enn på mange år, alle lagdeler spiller sammen. Mens SAS er blitt kvikkere og friskere har Norwegian tatt over fagforeningskonflikter, høye priser og gebyrer for det meste. Bjørn Kjos truet før påske med sin egen avgang om det ikke ble ro i organisasjonen mens SAS svarer med punktlighet, service, lavere priser og er frekkere enn noen gang. SAS går rett i strupen på konkurrenten og har tatt Norwegians sterkeste kort og gjort det til sitt eget.

SAS går rett i strupen på konkurrenten og har tatt Norwegians sterkeste kort og gjort det til sitt eget

Når SAS i sine annonser dokumenterer hvor mye dyrere det er å fly Norwegian, er dette budskap som påvirker våre flyvalg. Hvem vil ikke spare mange tusenlapper. Det er overraskende at Norwegian i løpet av relativt kort tid har endret seg fra å være det sultne selskapet til å virke kostbart, og med økende uro i rekkene blant medarbeidere. Kjos må varte opp med mer enn sitt sedvanlige smil. Fagforeninger og forbrukere lar seg ikke rive med av brede glis alene i det lange løp.

Fagforeninger og forbrukere lar seg ikke rive med av brede glis alene i det lange løp

SAS er i ferd med å gjøre et imponerende comeback, fra å ha tatt telling i knestående til å reise seg full av entusiasme og utfordre på pris. SAS har valgt en kommunikasjonsform som er direkte og kuttet ut den tunge og kreative merkevarebyggingen. Budskapene er erstattet med noe folk enkelt skjønner. Pris er det sterkeste kommunikasjonskortet som finnes, etter alt som er gratis. I en overgangsperiode er det riktig av SAS å kjøre på med enkle prisbudskap og direkte sammenligninger med hovedkonkurrenten. Nå ønsker jeg ikke Norwegian noe vondt, men noen ganger er det så uendelig deilig å være vitne til at tapere kan reise seg, se hvordan roller og posisjoner raskt endres.

Vi forbrukere trenger både SAS og Norwegian i fortsettelsen.

Spillmoralens vokter

Dersom du i påsken møter på en middelaldrende herremann bærende på to stentavler, er det høyst sannsynlig en bergenser i strikkejakke som bærer på nye moralske påbud til det norske folk.

I flere dager har norske kjendiser vært samlet rundt pokerbordene i Riga. Generalsekretær Inge Andersen i Idrettsforbundet fortvilet over idrettskjendisenes tilsteværelse og ropte på ekte rollemodeller og lydighet til norsk lov. Det er ikke lenge siden den samme Andersen kritiserte innslaget av Red Bull i toppidretten, han kunne like gjerne omtalt den flytende kaloribomben som satans drikk eller fandens piss. Andersen er blitt den moralske vokteren som bare mangler kjortel for spille rollen fullt ut.

Han kunne like gjerne omtalt den flytende kaloribomben som satans drikk eller fandens piss

Jeg er ingen pokerspiller. Interessen for kasino er også svært begrenset. Noen runder med Black Jack har det blitt, men jeg kan aldri godtgjøre det eksklusive medlemskapet på Casino Ritz Hotel i London. Jeg er rett og slett ingen gambler, og holder meg lojalt til statskasinoet Norsk Tipping med en fast 10-ukers lottokupong. Med kryss over ni tall lever drømmen om den store gevisten.

Jeg har også prøvd poker, Pengelotteriet, Flax, kasino, børs og Norsk Rikstoto. Alt har resultert i tap. I Norge har politikerne for lenge siden laget lover som forbyr poker og kasino. Før øvrig kan man tippe seg til fattigfant gjennom Norsk Tipping og Norsk Rikstoto, eller gamble hemningsløst med verdipapirer. De som er mest hektet på aksjer og daytrading girer gjerne opp 10-gangeren.

Alt har resultert i tap

At kjendiser som Petter Northug jr, Morten Ramm, Aylar Lie, Bent Skammelsrud, Ronny Johnsen og Kjersti Grini samles til pokerkonkurranse er også en demonstrasjon mot det norske lovverket. Landets største medier var tilstede og rapporterte om spillets gang og fikk deltakernes syn på det norske pokerforbudet, et forbud som ikke har annen relevans enn at Kari og Ola Nordmann kan blakke seg så mye de vil, bare pengene  sendes til Norsk Tipping eller Norsk Rikstoto.

Moralpreken formidlet av mennesker med økonomiske motiver mangler noe elementært - troverdighet

Når et forbud ikke kan begrunnes logisk forsvinner gjerne også stigmatiseringen ved å være lovbryter. Nå skal det sies at det ikke er forbudt for nordmenn å spille poker, det må bare skje i utlandet. Inge Andersen formaner høylydt at poker er ulovlig og gjør seg også til talsmann for statsmonopolet.  Andersen ber kjendisene være tro mot de norske spillselskapene, fordi disse pløyer penger tilbake til norsk idrett. Pokergenerasjonen øker i antall, akkurat som Red Bull-drikkerne blir stadig flere. Andersen må gjerne lovprise vann og lotto, men rollen som moralens vokter virker å være svært situasjonsbetinget, preget av penger. Moralpreken formidlet av mennesker med økonomiske motiver mangler noe elementært - troverdighet.

Moralske stentavler har dessuten begrenset varighet  – bare spør Moses.

God påske